THE FAR SIDE - 2019

 Le 3 janvier 2019, le rover spatial chinois Chang'e 4 s’est posé sur la face cachée de la lune, permettant d’explorer et de photographier pour la première fois depuis sa surface la partie de notre satellite impossible à observer de nos propres yeux.
The Far Side est un projet photographique imaginé comme un voyage mêlant le proche et le lointain, le visible et l’invisible, s’inscrivant dans le prolongement de la série Cosmorama Recordings initiée en 2017.



On January 3rd 2019, the Chinese space rover Chang’e 4 landed on the dark side of the moon, enabling to explore and photograph for the first time the surface of the hidden side of our satellite which is impossible to observe by our own eyes.
The Far Side is a photographic project imagined as a journey between the near and the distant, our immediate environment and the remote areas of space, the visible and the invisible, at the crossroads between the known and the unknown, revealing an inaccessible layer of the light spectrum.

Série de 4 cyanotype sur papier Bergger COT 320 contrecollé sur aluminium, cadre en bois blanc / Series of 4 cyanotype prints on Bergger COT 320 paper mounted on aluminium, white wood frame
164 x 104 cm chacun

Série de 4 cyanotype sur papier Bergger COT 320 contrecollé sur aluminium, cadre en bois blanc / Series of 4 cyanotype prints on Bergger COT 320 paper mounted on aluminium, white wood frame
164 x 104 cm chacun

Conçue pour la Biennale de Shenzhen, cette nouvelle série se construit comme un panorama qui crée un rapprochement entre les images de Chang'e 4 prises sur la face cachée de la lune et des prises de vues réalisées dans la baie de Shenzhen et Hong-Kong. En utilisant une technique de captation développée et utilisée par les astronomes pour l’observation spatiale, il s’agit de révéler des paysages terrestres, familiers, environnants tels que nous ne pouvons pas les voir et de déplacer ce territoire dans le champ des représentations de la conquête spatiale et ses imaginaires. Comme le suggère l’intitulé de la biennale, « Ascending City », le projet nous projette dans un mouvement de la ville vers les contrées lointaines et infinies du cosmos.



As part of the continuation of the Cosmorama series initiated in 2017,The Far Side fits in the particular context of China and the Greater Bay area. This new project will seek a connection between images of the hidden side of the moon recently explored by Chang’e 4, and photographs taken in the Hong Kong and Shenzhen area. Using a shooting process developed and used by astronomers in the context of cosmic observation, it is about exploring and revealing familiar and surrounding landscapes in a way we cannot see them, moving those territories in the field of representations of the space conquest and its imaginations. As the title of the Biennale “Ascending City” suggests,The Far Sideprojects us into a movement of the city towards the distant and infinite extents of the cosmos.

Série de 4 cyanotype sur papier Bergger COT 320 contrecollé sur aluminium, cadre en bois blanc / Series of 4 cyanotype prints on Bergger COT 320 paper mounted on aluminium, white wood frame
164 x 104 cm chacun

The Far Side interroge nos perceptions, nos représentations et explore la façon dont la science et la conquête spatiale, à travers l’exploration de l’inconnu, de l’imperceptible et de l’intangible nous permettent de réévaluer notre rapport au monde et la façon dont nous percevons notre environnement



The project challenges our perceptions, our representations and investigates how science and the space conquest, through the exploration of the unknown, the imperceptible and the intangible, invites us to reassess our relationship with the world and the way we perceive our environment.

Through this project, I wish to reproduce this sensitive shift and materialize an echo between space exploration and the rediscovery of our world. Near-infrared imagery and cyanotypes are the two main techniques adopted in the production aspect of this project.

By combining these two techniques of recording and representation, the near-infrared imaging and the cyanotype - one sending us back to the beginnings of photography, to the origins of modern imagery - and the other, a cutting edge process used for spatial observation, the project challenges the way in which science, technology and their new modes of representation shape our eyes, our knowledge, our consciousness and the perception of our close and distant environment.
By observing and connecting these remote and familiar territories as they cannot appear to us,The Far Sideinvents the possibility of rediscovering them.